KIS Jihomoravský kraj
Krajské informační středisko pro rozvoj zemědělství a venkova Jihomoravského kraje

Doma vyrobené palivo pro motory

28/04/08

Zdroj: ÚZPI

StartFragment  

Efektivní lisování vlastních semen řepky a plnění vylisovaného oleje do nádrží naftových motorů by se mohlo rychle rozšířit, jestliže bude cena minerálních paliv nadále pokračovat dosavadním stoupajícím trendem.

Používání rostlinného oleje (např. řepkového) k náhradě nafty pro pohon motorů není nové. Pokaždé, když dojde k nedostatku nafty, který se čas od času vyskytuje, nebo k prudkému zvýšení její ceny, obnovuje se zájem o řepkový olej. To se stalo ve 30. a 40. letech a opět v 70. letech, kdy zájem o tento olej byl u odborníků největší. V 80. letech po poklesu cen nafty zájem o toto palivo opět upadl.

Ale v současné době existuje velký tlak na výrobce motorů, které by mohly spalovat biopalivo (řepkový olej). Mnoho rostlinných olejů včetně řepkového má podobné vlastnosti jako nafta. Hlavní rozdíl mezi nimi je v jejich vyšší viskozitě a malé oxidační stálosti. Jestliže se rostlinný olej má používat ke spalování ve vznětovém motoru, musí se jeho viskozita snížit. Děje se to jeho předehřátím. Ke spuštění motoru se používá standardní nafta a po jeho zahřátí se palivová soustava přepíná na rostlinný olej. Předpokládá to dvě oddělené nádrže. Někteří výrobci již se ubírají touto cestou. Dalším řešením, které se na trhu již objevilo, je systém s předehříváním rostlinného oleje na požadovanou teplotu. Tyto upravované motory (obvykle s komůrkovým vstřikováním) úspěšně pracují při teplotách i mínus deset stupňů. Předpokladem je častější výměna mazacích olejů a pečlivější servis.

Trendem však je systém se dvěma nádržemi. V jedné menší je nafta a ve druhé větší je rostlinných olej. Tento systém byl používaný již dříve k pohonu různých strojů, ale teprve v poslední době se používá i k pohonu traktorů. Jak firma Fendt tak i Deutz-Fahr nyní nabízejí traktory s motory na rostlinný olej, které používají naftu ke spuštění a zahřátí motoru a rostlinný olej k běžnému provozu. Před ukončením činnosti takto upraveného motoru se opět přepne pohon na naftu, aby se pročistila palivová soustava od rostlinného oleje a aby nenastaly komplikace při jeho dalším spouštění.